Ze względu na stale rosnącą liczbę nowych rodzajów klejów i materiałów ściernych oraz tam, gdzie nie jest możliwe zastosowanie spirali bezwałowej ze względu na konieczność wypełnienia transportowanym materiałem, stosujemy solidne plastikowe przenośniki ślimakowe RATAJ® (typ RP, RPN) składające się z plastikowych segmentów tworzących śrubę i rurki. Segmenty te nasuwają się na sześciokątny wał w bardzo prosty sposób i za pomocą zamków tworzą bardzo solidną konstrukcję przenośnika ślimakowego bez łożysk.
Przenośniki te są również używane do wymagających zastosowań do transportu materiałów ściernych. Ich główną zaletą jest przede wszystkim lekka konstrukcja i cicha praca. Ślimak z tworzywa sztucznego jest kilkakrotnie lżejszy niż stalowa spirala iw połączeniu z odpowiednim orurowaniem przenośniki te mogą być również wykorzystywane do zastosowań wymagających ciągłej pracy przenośnika bez transportowanego materiału. Główne zastosowanie znajduje się głównie w przemyśle spożywczym (materiały lepkie i mokre), chemicznym (substancje agresywne) i wreszcie w przemyśle ciężkim, energetycznym i budowlanym. W przypadku artykułów spożywczych segmenty są białe i posiadają atest spożywczy do kontaktu z żywnością, dla materiałów ściernych segmenty są przeznaczone dla koloru czerwonego, a dla przenośników przeznaczonych do środowisk zagrożonych wybuchem segmenty są szare.
ŚLIMAK: Typ RP - kompozyt z tworzywa sztucznego
RURY:
W zależności od rodzaju transportowanego materiału i szczególnych warunków technologicznych stosowane są również kombinacje materiałów
Typ |
Średnica zewnętrzna ślimaka | Skok gwintu | Sześciokąt | Zdolność transportowa |
(mm) |
(mm) |
(mm) |
(cca m3/hod) */1 |
|
RP 50 |
50,8 |
25, 50 |
13 |
0,001 - 0,5 |
RP 80 |
76,2 |
40, 80 |
17 |
0,001 - 1,0 |
RP 100 |
101,6 |
40, 100 |
22 |
0,01 - 5,0 |
RP 150 |
150 |
75, 150 |
32 |
0,01 - 15 |
RP 220 |
228,6 |
110, 220 |
32 |
3,0 - 50 |
RP 300 |
304,8 |
150, 300 |
50 |
5,0 - 100,0 |
* / 1 Wydajność transportowa poszczególnych przenośników zależy od rodzaju i właściwości fizycznych transportowanego materiału.